سینما و صهیونیسم2

صهیونیست‏ها برای آنکه فیلم‏های خود را رنگ و بوی یهودی‏بدهند،ترفندهای فراوان به کار می‏برند که از جمله آنها،گذاشتن‏نام یهودی دیوید بر روی قهرمان فیلم و نشان دادن او در قالب‏مردی شجاع،حکیم و جوانمرد است.

فیلم یک بار لمس کردن،ساخته اینگمار برگمن اتریشی،فیلم شغل خبرنگار ساخته میکل‏آنجلو آنتونیونی ایتالیایی،فیلم سگ‏های پوشالی به کارگردانی سام‏پکین‏پا(در سال 1970)و فیلم دوئل به کارگردانی استیون‏اسپیلبرگ(در سال 1972)،از جمله این فیلم‏ها است.

از آنجا که سینماگران صهیونیست به زندگی سیاسی در آمریکاتوجه زیادی دارند،در این زمینه فیلم‏های متعدد ساخته‏اند.برای‏مثال،فیلم بهترین به کارگردانی فرانکلین شافنر یهودی،فیلم‏توفان در واشنگتن به کارگردانی اوتو پره مینجر یهودی،فیلم هفت‏روز از ماه مه ساخته جان فرانکلین هایمر یهودی و به بازیگری‏کرک داگلاس هنرپیشه معروف آمریکایی،فیلم تمام مردان‏رئیس جمهور به کارگردانی آلن باکولای یهودی از آن جمله‏اند.

 

 

ناگفته نماند که فیلم اخیر با رسوایی واترگیت ارتباط دارد که‏صهیونیست‏ها برای مجبور کردن نیکسون رئیس جمهور آمریکا به‏استعفا،آن را تهیه و تولید کردند.فیلمنامه این فیلم را ویلیام‏گلدمن یهودی نوشته بود که یکی از مشهورترین‏فیلمنامه نویس‏های آمریکاست.

سینماگران صهیونیست در آمریکا،از[اتهام‏]ستمگری نازیها بریهودیان سود جسته و تاکنون دهها فیلم در این زمینه ساخته‏اند.در این فیلم‏ها برای برانگیختن حس همدردی با یهودیان وتأثیرگذاری بر افکار عمومی جهان،به ویژه آمریکایی‏ها،مبالغه‏فراوان شده و از ظلم بر یهودیان سخن رفته است.از جمله این‏فیلم‏ها، می‏توان از یادداشتهای روزانه آن فرانک،کشتی احمق‏ها،خبرچین،جنازه برلین،پرونده اودیسه و ویترین را نام برد.

از فیلم‏های دیگر صهیونیستی در این باره،برای نمونه،می‏توان‏عملیات انتبه را نام برد.در این فیلم،دلاوری و تهورصهیونیست‏ها برای نجات سرنشین‏های یک هواپیمای اسرائیلی-که چریک‏های فلسطینی آن را در فرودگاه انتبه اوگاندا به گروگان‏گرفته بودند-به تصویر کشیده شده است.قهرمان این فیلم،کرک‏داگلاس یهودی است.همچنین فیلم تقلب به بازیگری جین فوندا،فیلم دونده ماراتن به کارگردانی جان شلزینگر و بازیگری لارنس‏اولیویه،فیلم داستین هافمن و مارت کیللر،از جمله این فیلم‏هاهستند.فیلم دونده ماراتن،ماجرای زندگی یک پزشک نازی است‏که به آمریکای لاتین فرار می‏کند و یک جوان یهودی به دنبال اومی‏رود تا انتقام قتل برادرش را از او بگیرد.جوان یهودی بعد ازدرگیری‏های بسیار و متلاشی کردن دار و دسته پزشک نازی،به‏تنهایی آن پزشک را از پای در می‏آورد.

فیلم دختر عموی من‏راشل به بازیگری جرالدین چاپلین،فیلم فرانسوی شهرزاد که‏هارون‏الرشید را به تصویر می‏کشد و فیلم آمریکا-آمریکانمونه‏های دیگری از این نوع فیلم‏هاست.در فیلم آمریکا-آمریکااعراب مسلمان به شکل جنایتکارانی تصویر شده‏اند که نمازگزاران‏درون کنیسه‏ها را می‏کشند و سپس به مشروبخواری و فحشامی‏پردازند.

متأسفانه یکی از ثروتمندان عرب،روی فیلم صهیونیستی‏ارابه‏های آتش در انگلیستان،سرمایه‏گذاری کرده است.این‏در حالی است که سراسر این فیلم تبلیغ به نفع صهیونیست‏هاست.

ماجرای فیلم،حول محور شخصیت یک جوان یهودی‏فارغ‏التحصیل دانشگاه کمبریج است که از موجودیت خود دلاورانه‏دفاع می‏کند و در یکی از صحنه‏ها به دوست دختر انگلیسی خودمی‏گوید:

من از خودم دفاع می‏کنم،چون یهودی هستم و آینده را درمیان دستهایم دارم.دوستش او را ستایش می‏کند و می‏گوید:

تو مرد بزرگی هستی،تو مرد خدایی،تو آنها را شکست‏می‏دهی و پیروز می‏شوی.

در این فیلم،پروفسور دانشگاه کمبریج به دانشجویان خودتأکید می‏کند که،یهودیان،ملت برگزیده خدا هستند.کلود للوش،کارگردان یهودی الاصل فرانسوی،فیلمی به نام‏اینها و دیگران در کشور فرانسه ساخته است.در این فیلم،یهودملتی ستمدیده نشان داده می‏شوند که دشمنی علیه سامی‏ها،آنهارا با یک تراژدی انسانی روبرو کرده است.در این فیلم،یهودیان‏ملتی مقاوم در برابر ستمگری‏ها تصویر می‏شوند؛ملتی که دشمنان‏را شکست می‏دهد و از آنها انتقام می‏گیرد.

فیلم برگزیده از دیگر فیلم‏های تبلیغاتی صهیونیستی است.

بازیگر این فیلم،رداستایگر،در نقش یک خاخام نژاد پرست ظاهرمی‏شود.این فیلم،ساخته الی لاندو یهودی است و در سال 1982در جشنواره سینمایی مونترال کانادا به نمایش درآمد و چندین‏جایزه گرفت. صهیونیست‏ها تلاش زیادی کردند که بازیگر اول‏فیلم،جایزه اسکار بگیرد،اما گویا خود از این کار منصرف شدند تاجایزه به هنری فوندا،پدر جین فوندا-هنرپیشه‏ای که به‏صهیونیسم گرایش پیدا کرده بود-برسد.ناگفته نماند که‏رداستایگر در فیلم عمر مختار نقش موسولینی را بر عهده داشت.از فیلم‏های دیگر صهیونیستی،فیلم زندگی همه جا سخت است‏ساخته هالیوود است.در این فیلم دو تن از مشهورترین‏کمدین‏های آمریکایی،یعنی چیچو و استرینگ ایفای نقش‏کرده‏اند. در فیلم مزبور،اعراب به صورت جنایتکارانی تصویرشده‏اند که خون زنان را می‏ریزند و به ناموس مردم تجاوز می‏کنند.

در جشنواره سینمایی برلین در سال 1982،سه فیلم‏صهیونیستی به نمایش درآمدند.دختر لورین،نخستین فیلم‏جشنواره محصول مشترک فرانسه و سوئیس به کارگردانی کلودگوریتا بود.ماجرای فیلم پیرامون ستم نازی‏ها بر یهودیان است.

فیلم دوم ستاره زرد،به کارگردانی دیتر هایلدربرانت آلمانی نیزپیرامون ستم نازی‏ها بر یهودیان بود.فیلم سوم،اوقات ما درباغچه،فیلمی آمریکایی بود که در آن ماجرای هولناک زندگی یک‏خانواده یهودی در سال‏های دهه 1920 به تصویر کشیده شده بود.

فیلم دیگری که سیطره صهیونیست‏ها بر صنعت سینما را نشان‏می‏دهد،مارتین گری است.این فیلم که نخستین بار در سال‏1983 در پاریس به نمایش درآمد و با تبلیغات بسیار وسیع رسانه‏های فرانسوی تحت سیطره صهیونیسم همراه بود.فیلم،ماجرای زندگی یک فرد یهودی به نام مارتین گری است که‏زندگی فلاکت باری در آلمان نازی دارد.نقش این یهودی رابازیگر مشهور آمریکایی،مایکل یورک بر عهده داشت و کارگردان‏آن،رابرت ایرنکوم بود که هر دو از هواداران صهیونیسم هستند.به طور قطع،نام بردن از تمام صهیونیست‏های دست در کارسینمای جهان،کاری ناممکن است.زیرا آنها در همه جا حضوردارند و حتی سینمای کمدی و موزیکال را نیز در چنگ خودگرفته‏اند.وقتی کمدین‏ها و بازیگران فیلم‏های موزیکال آمریکایی رااز نظر می‏گذرانیم،نام‏های یهودی مشهور در رأس این فهرست‏قرار می‏گیرند.که از آن جمله عبارتند از:میل بروکس،وودی آلن،باب هوب،جری لوییس،ارنست لوبیچ،فرانک سیناترا،بیلی‏وایلد،نیل سایمون،کارل رینر،ژول فایور،برادران مارکس‏(دانیکان که نام اصلی‏اش،دیوید دانیل کامیرسکی یهودی،وایدی کانیور که اسم واقعی‏اش ادوارد اسکوویچ یهودی است)،میکی‏رونی،جک لمون،آلن آرلین،[چارلی چاپلین‏]و ده‏ها نفردیگر.

در زمینه فیلمهای ماجراجویانه،عاطفی،تاریخی یا جنگی،به ندرت فیلمی است که کارگردان،تهیه کننده،مسؤولان فنی،یاحداقل یکی از بازیگران آن یهودی نباشد.در اینجا برای نمونه به‏تعدادی از این یهودی‏ها که شهرتی جهانی در صنعت سینمایافته‏اند،اشاره می‏شود:پل نیومن،جک لمون،ریچارد دریفوس،ایلیون گلد،آل پاچینو،رونالد ساترلند،باری نیومن،آلن بیتس،دری آلن،کرک داگلاس،تونی کرتس،گاری گرانت،جک‏نیکلسون،بن عازار،والتر متیور،فرانک سیناترا،جرج سیگال،برت رینولدز،جین هاکمن،جیمز کان،داستین هافمن،ریچاردهریس،ریچارد بنیامین،وودی استایگر،جرج رداسکات،رایان‏اونیل،استانلی جانی(تهیه کننده)،ایردین وینکلر(تهیه کننده) و استیون اسپیلبرگ(کارگردان).

ای‏تی به کارگردانی اسپیلبرگ به عنوان فیلمی سرگرم کننده،موفقیت بسیار به همراه داشت.اسپیلبرگ توانست بسیاری ازمعتقدات یهودی را در این فیلم بگنجاند.او فیلم دیگری به نام‏مهاجمان صندوقچه گمشده را کارگردانی کرد که در آن،مسلمانان مصری،جاسوس نازی‏ها و آدم‏هایی بدکاره معرفی شده‏اند.

از دیگر افراد برجسته صهیونیستی،در صنعت سینمای جهان،نیکلاس مایر کارگردان است.او فیلم تخیلی استار تریک را ساخته‏است که وقایع آن در قرن بیست و سوم رخ می‏دهد.در این فیلم،پایان جنگ در جهان با پیروزی خدای یهودا علیه«خان»رقم‏می‏خورد. کارگردان اصرار دارد که در تمام صحنه‏های فیلم،«خان»را با لباس سنتی اعراب نشان دهد.

از دیگر نام‏های‏معروف،جان شلزینگر کارگردان،دیوید کرامنبرگ کارگردان‏یهودی الاصل کانادایی، لاری پرس کارگردان و آرتور بن کارگردان‏فیلم بانی و کلاید هستند.در میان فیلمنامه نویسان برجسته، دونام یهودی به چشم می‏خورد:هووارد کوبین و دیوید شابر که‏مشترکا فیلمنامه فیلم تقلب را نوشتند. بازیگر این فیلم،جین فوندابود که سال‏های طولانی ادعا می‏کرد از طرفداران ملت‏های زیرستم است؛اما سرانجام در آغوش صهیونیسم پناه گرفت.این فیلم‏نیز مانند دیگر فیلم‏های صهیونیستی،اعراب مسلمان را به صورتی‏زشت به تصویر می‏کشد.مجله الوطن العربی،در شماره 267 خود،نوشته بود؛تلویزیون فرانسه به مناسبت نمایش فیلم تقلب،باجین فوندا گفت و گویی داشت.فوندا در این مصاحبه گفته است:

بزرگترین خطری که امروز پیش روی آمریکاست،اعراب و نفت ودلارهایشان است و من در این فیلم بازی کردم،تا این حرف را به‏تمامی جهانیان برسانم.

زنان یهودی-صهیونیستی سینما نیز که شهرتی همپای‏بازیگران مرد دارند،بسیارند.از میان اسامی زنان مزبور،می‏توان‏به این عده اشاره کرد:الیزابت تایلور،آن بنکرانت،باربارااسترایسند،شیلی دووال،دایان کیتون،جیل کلاب یورگ،کاری‏فیشر،آیلین برشتین،مارت کیللر،سوزان انس‏باک، مارشیاماسون، دبی رینولدز،دایان کانون،جوآن وودوارد،بولا برینتس،سالی کالرمن،جرالدین چاپلین - دختر چارلی چاپلین که در فیلمی‏ با گرایش صهیونیستی به نام دختر عموی من راشل،بازی کرده‏است- و لیلیانا کاوانی کارگردان ایتالیایی یهودی که فیلم آن سوی‏درها را کارگردانی کرده است.این فیلم اعراب مراکشی را غرق درلذت‏های وحشیانه جنسی نشان می‏دهد.همچنین باید از جین‏فوندا نه به عنوان یک یهودی،بلکه،یکی از سرسخت‏ترین‏طرفداران صهیونیسم یاد کرد.

همان‏طور که ذکر اسامی همه صهیونیست‏های دست در کارسینمای جهان کاری دشوار است، اشاره به نام تمام بازیگران‏غیر یهودی که به صهیونیسم پناه برده‏اند نیز آسان نیست.بر این‏اساس،در این مبحث،به ذکر اسامی تعدادی از آن‏ها اکتفا می‏شود:

رابرت دونیرو،استیو مک‏کویین،رابرت ردفورد،هایدی لامار،ویکتور ماتیور(این دو نفر،بازیگران اصلی فیلم صهیونیستی‏سامسون و دلیله هستند) ، رومی اشنایدر-که چند سال پیش‏خودکشی کرد-فرد زیتمان(کارگردان)، بیلی وایلدر،ویلیام وایلر،اوتو پره‏مینچر،سیدنی لومت،ویلبرت مان،رابرت آلتمن، باب‏فوسی، پل مازورسکی،پیتر باگرانویچ،کارل رایس،میلوش‏فورمن،دیوید کاردن(که افتخار می‏کند پدرش او را به دلیل‏شدت علاقه به مزامیر داوود،دیوید که از«تورات»برگرفته شده،نامگذاری کرده است) و سیلویا کریستل که در فیلم معشوق لیدی‏شاترلی بازی کرده است.این فیلم،در شرکت سینمایی اسرائیل، متعلق به مناخیم جولان و شریک یهودی او جلوباس،ساکن‏اسرائیل،ساخته شده است.این شرکت موفق شده تعدادی ازهنرپیشه‏های معروف جهان را به دام اندازد،که از آن جمله‏عبارتند از:شون کانری(جیمز باند)،رابرت میچام،مارتین شین،آلبرت گلد،آلن بیتس و سیلویا کریستل.

مناخیم جولان سپس توانست دو هنرپیشه بزرگ جهانی،یعنی‏چارلز برونسون و بروک شیلدز را راضی کند تا نقش اول فیلم‏صهیونیستی صحراها را برعهده بگیرند.این فیلم،42 میلیون دلارهزینه داشت و در فلسطین اشغالی فیلمبرداری شد.

لردلافونت،برادر لردلوگرید یهودی،صاحب 280 سالن‏سینما در انگلستان است.او هر فیلم را که قرار است درسینماهایش به نمایش گذاشته شود،نخست می‏بیند و بعد اجازه‏نمایش می‏دهد.این شخص از نمایش فیلمی درباره هیتلر بابازیگری آلک گینس-طرفدار صهیونیسم-فقط به این بهانه که به‏هیتلریسم-آن طور که او دوست دارد-حمله نمی‏کند جلوگیری کرد.

سوابق مریل استریپ،ستاره آمریکایی،نمونه روشنی ازواقعیت سیطره صهیونیسم بر سینمای جهان است.صهیونیسم‏نخست او را که آن روزها فرد گمنامی بیش نبود،در فیلم تلویزیونی‏و صهیونیستی هولوکاست شرکت داد و سپس در فیلم سینمایی‏کرامر علیه کرامر او را به اوج شهرت رساند.این بازیگر زن،درسال 1983 برای بازی در فیلم گاندی به کارگردانی جان شلزینگرجایزه اسکار گرفت.او در این فیلم در کنار بن کینگزلی-هنرپیشه‏یهودی-ایفای نقش می‏کرد.

لابی صهیونیسم در هالیوود،در عرصه تولید فیلم‏های کودکان نیزتا کنون بسیار مؤثر و فعال عمل کرده است.امروز در سراسر دنیا"والت دیزنی"نامی آشناست و بیشتر کودکان شخصیت‏های‏کارتونی والت دیزنی را به خوبی می‏شناسند.بد نیست بدانیم اولین‏شخصیت مشهور آثار والت دیزنی"میکی ماوس" نمادی از همان‏یهودی سرگردان است که مدام از سوی رقیبان قوی‏تر تهدیدمی‏شود و او صرفا با اتکا به زیرکی و چالاکی خویش،بر تمامی‏دشمنان فایق می‏آید.امروز هم تداوم این شخصیت کارتونی را درانیمیشن"تام و جری"می‏توان مشاهده کرد.

مورد دیگر،شخصیت‏های کارتونی مطرود و گوشه گیری هستند که به دلیل زشت رویی‏توسط دیگران تحقیر می‏شوند ولی در نهایت این ناتوانی و زشتی باتوانایی و زیبایی جایگزین می‏گردد و آنها بر تمامی مشکلات غلبه‏می‏کنند و غبطه رقیبان را بر می‏انگیزند. انیمیشن"جوجه اردک‏زشت"و"دامبو،فیل پرنده"در زمره این گروه از آثاراند.در مورداخیر مادر دامبو که (یک فیل است) شب کلاه مخصوص یهودیان ‏را بر سر دارد و به جرم دفاع از فرزندش در اسارت به سر می‏برد! وخود دامبو هم طی عملیاتی در سیرک پرچمی را که به پرچم‏اشغالگر قدس بی‏شباهت نیست به اهتزاز در می‏آورد.

برخی از آثارانیمیشن نیز محملی برای پیام‏های سیاسی هستند.مثلا در کارتون‏"شیر شاه"رد پای نزاع دو ابر قدرت طی سالهای جنگ سرد و آشتی‏مجدد نسل‏های آتی بعد از فروپاشی نظام کمونیستی در شوروی‏سابق به وضوح مشهود است

.همین نگره صهیونیسم حاکم بر آثاروالت دیزنی،بعضا به تولید انیمیشن‏های تاریخی در خصوص‏زندگی انبیای الهی منجر شده که سه کارتون: "کشتی نوح ، زندگی‏حضرت موسی و زندگی حضرت یوسف" علیهم السلام از آن‏جمله‏اند. در تمامی این آثار،بر اساس قصص تورات ، روایات‏تحریف شده‏ای از زندگی انبیای اولوالعزم ارائه شده است.جالب‏توجه آنکه در برخی از این آثار،شخصیت‏های اصلی انیمیشن باصدای مشهورترین ستارگان سینما سخن می‏گویند!

مثلا درانیمیشن"پرنس مصر" که روایتگر زندگی حضرت موسی‏علیه السلام است،"وال کیلمر"به جای موسی علیه السلام ، "میشله‏فایفر" به جای همسر و"ساندرا بولاک"به جای خواهر او صحبت‏می‏کنند . همچنین در تیتراژ پایانی این انیمیشن پر هزینه اسامی‏مشهور دیگری(از بازیگران یهودی هالیوود)می‏توان دید که‏صدای آنها برای بسیاری از تماشاگران غربی خاطره انگیز وآشناست.علاوه بر انیمیشن،در عرصه فیلم کودک نیز هالیوود ازتعدی صهیونیست‏ها مصون نمانده و کلیشه‏های خاصی در قالب‏فیلم کودکان،طی چند دهه اخیر مداوم تکرار شده‏اند.مثلا کلیشه کودک محروم مانده از میراث اجدادی یا جدا افتاده ازآغوش گرم مادر که هر یک به نوعی تداعی‏گر یهودی‏مظلوم و به دور مانده از سرزمین مادری خویش‏اند.

"داستان‏سیندرلا"مثال خوبی برای این کلیشه نخ نما و تکراری است.یاکلیشه کودک شیطانی که با زیرکی بر دشمنانی که قصد تجاوز به‏خانه و کاشانه او را دارند فایق می‏آید و آنها را به سختی مجازات‏می‏کند.مجموعه طنز"تنها در خانه" بر اساس همین کلیشه پدیدآمده و با نگاهی ساده به مضامین آن، رد پای چهار جنگ اعراب واسرائیل و شکست اعراب در هر چهار جنگ را می‏توان دید.صرف‏نظر از مضامین سیاسی-صهیونیستی رایج در سینمای آمریکا،همچنان این سئوال به قوت خود باقی است که تعداد اندک یهودیان‏مقیم آمریکا و اروپا،چگونه این تراکم معنی دار سینماگران یهودی‏را در هالیوود توجیه می‏کند؟مگر شایستگی هنرمندان یهودی درنظام طبقاتی هالیوود چه اندازه است که اینگونه مشاغل کلیدی رادر عرصه سینما قبضه کرده‏اند؟ و سؤال آخر آنکه آیا براستی" هالیوود یهودی است؟"‏

 

برگرفته از کتاب سینما و صهیونیسم نوشته دکتر مجید شاه حسینی