گزارش پیش روبه بررسی نفوذ و سیطرة فرقة بهاییت در ارکان و بدنة این شبکه تلویزیونی ضدّ ایرانی پرداخته است برای بازشناسی هدف تأسیس VOA، نگاهی به تاریخچة آن ضروری است. از 7 دسامبر 1941که حملة ژاپنی‌ها به «پرل هاربر» در جنگ جهانی دوم زمینة ورود آمریکا به جنگ را فراهم کرد، نخستین جرقه‌ها برای تأسیس Voice Of America زده شد.

نگاهی به تاریخچة صدای آمریکا
در مارس 1942رادیوی دولتی ایالات متحده با عنوان رادیوی عمومی ملی(NPR) آغاز به کار کرد و چندی بعد نیز بخش بین‌المللی آن با عنوان صدای آمریکا (VOA) شروع به کار کرد. هدف از تأسیس این بخش بین‌المللی، بهبود چهرة آمریکا در جهان و گسترش آزادی و دموکراسی مورد نظر آمریکا در کشورهای دیگر بود. «صدای آمریکا» در واقع ابزاری بود برای اجرای سیاست‌های وزارت امور خارجة ایالات متحده و همچنین تأثیر بر افکار مردم جهان نسبت به ایالات متحده که از طریق زبان رسانه دنبال می‌شد.

مجموعة صدای آمریکا دارای 44پخش‌کنندة رادیویی به زبان‌های مختلف و 24پخش کنندة تلویزیونی است. این مجموعه از بدو تأسیس با هدف استفاده و بهره‌گیری از ابزار دیپلماسی عمومی پایه‌گذاری و تأسیس شد که گسترة پخش آن، آسیا، اروپا و شمال آفریقا را شامل می‌شود.

رادیوی عمومی ملی (NPR) و مجموعة صدای آمریکا (VOA) هر دو زیر مجموعة هیأت مدیره رسانه‌های خارجی دولت ایالات متحدة آمریکا یا همان BBG هستند و زیر نظر این هیأت مدیره ـ که اعضای آن متشکل از شورای روابط خارجی آمریکا و نمایندگان منصوب دستگاه وزارت امور خارجه ایالات متحده است ـ اداره می‌شود و ریاست BBGنیز با رأی مجلس سنای آمریکا انتخاب می‌شود. همچنین BBG زیر نظر «تیم بازرسی ویژة ایالات متحدة آمریکا» فعالیت می‌کند و این تیم گزارش‌های خود را به مجلس سنای ایالات متحده و وزارت خارجه ارائه می‌دهد. هم‌اکنون بودجة سالیانة صدای آمریکا 800میلیون دلار است که از محل مالیات‌های مردم آمریکا تأمین می‌شود.

تاریخچة تأسیس بخش فارسی صدای آمریکا
در آوریل 1979یعنی بلافاصله پس از وقوع انقلاب اسلامی در ایران، بخش فارسی رادیو صدای آمریکا ادامه مطلب...